Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Το Συνοδικό Γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, η Ιερά Μητρόπολη Κίτρους και Κατερίνης και η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας συνδιοργάνωσαν με εξαιρετική επιτυχία, από 25 έως και 26 Νοεμβρίου 2016, στη Λεπτοκαρυά Πιερίας, το Β΄Πανελλήνιο Συνέδριο για θέματα Προσκυνηματικών Περιηγήσεων (Θρησκευτικού Τουρισμού). Γενικό θέμα του Συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιήθηκε με τις ευλογίες του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. κ. Ιερωνύμου και τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού, ήταν «Οι Προσκυνηματικές Περιηγήσεις ως μοχλός τουριστικής ανάπτυξης. Η περίπτωση της Πιερίας».

Στο Συνέδριο, το οποίο εκτός από πανελλήνιο είχε και διορθόδοξο χαρακτήρα, συμμετείχαν, εκτός από τους κληρικούς-εκπροσώπους επί θεμάτων Προσκυνηματικών Περιηγήσεων πολλών Ι. Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, και εκπρόσωποι Ορθοδόξων Εκκλησιών, τουπολιτικού και επιστημονικού κόσμου, της τοπικής αυτοδιοίκησης, ακαδημαϊκοί και επαΐοντες του Τουρισμού από την Ελλάδα και τα ομόδοξα κράτη της Ρωσίας, της Σερβίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουκρανίας κ.α., καθώς και συνεργαζόμενοι με το Συνοδικό Γραφείο επιχειρηματίες του τουρισμού, δημοσιογράφοι κ.α.

Στο συνέδριο μεταξύ άλλων τονίστηκαν:

α) Η διορατικότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία έχοντας κατανοήσει αρκετά νωρίς τη σημασία των Προσκυνηματικών περιηγήσεων για την ανάπτυξη των κατά τόπους κοινωνιών και την οικονομική ενίσχυση όλων των εμπλεκομένων φορέων αποφάσισε το 2001 την ίδρυση του Συνοδικού Γραφείου επί των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων και της Ανάπτυξης του λεγομένου Θρησκευτικού Τουρισμού. Η ενέργειά της αυτή, πέρα από την επιθυμία της να διατηρήσει την ιερότητα των Ι.Προσκυνημάτων και των Μνημείων της Χώρας μας, να εργαστεί για την ανάπτυξη και συστηματική προβολή αυτών εντός και εκτός του ελληνικού χώρου και να συμβάλει στην τόνωση της οικονομίας, είχεκυρίως και σαφώς και εκκλησιαστικές και θεολογικές προϋποθέσεις.

β) Η σημασία ενός στρατηγικού σχεδιασμού βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης ο οποίος θα προϋποθέτει τη διασφάλιση των συνθηκών της συνέργειας, διασυνδεσιμότητας, ευελιξίας και διατοπικότητας, πολυμορφικότητας και βιωσιμότητας.

γ) Η ανάγκη καταγραφής και ανάδειξης, από τις κατά τόπους Ι. Μητροπόλεις, των Θρησκευτικών Μνημείων, σε συνεργασία τόσο με το αρμόδιο Συνοδικό Γραφείο, όσο και με τον ΕΟΤ.

δ) Η ανάγκη επιτυχούς συνδυασμού του θρησκευτικού με τις άλλες μορφές του εναλλακτικού τουρισμού, όπως είναι ο πολιτιστικός τουρισμός, ο αγροτουρισμός, ο εκπαιδευτικός και επιστημονικός τουρισμός, ο ορεινός και χειμερινός τουρισμός, που μπορεί να επιφέρει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην επισκεψιμότητα και εν τέλει στην ανάπτυξη πολλών περιοχών.

ε) Ο σημαντικός ρόλος του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, σύμφωνα με το οποίο ο θρησκευτικός Προσκυνηματικός πλούτος μας δεν περιορίζεται μόνο στους πνευματικούς θησαυρούςτου παρελθόντος. Συνίσταται και στην παρουσία, την πνευματική ακτινοβολία σύγχρονων αγιασμένων μορφών, που επανδρώνουν και λειτουργούν τα ιερά μας προσκυνήματα, στην ανάδειξη και νέων ιερών τόπων και προσώπων της Χάριτος του Παναγίου Πνεύματος. Τα πρόσωπα αυτά όπως των νέων αγίων και οσίων όπως του π. Παϊσίου, π. Πορφυρίου, π. Εφραίμ του νέου, του π. Βησσαρίωνος κ.α. γίνονται πόλος έλξης προς όλους εκείνους τους προσκυνητές που αναζητούνμαζί με την ξεκούραση του σώματος την ουσιαστική αναψυχή, που κουρασμένοι από το βάρος των βιοτικών αναγκών και ευθυνών ψάχνουν τόπους και χώρους γνήσιας ενέργειας του Αγ. Πνεύματος.

στ) Η ανάγκη να συνδυαστεί ο Θρησκευτικός – Προσκυνηματικός Μετά-Τουρισμός με αυτό που στη σύγχρονη εποχή λέμε ταξίδι με σκοπό. Δηλαδή, ένα ταξίδι το οποίο είναι βιωματικό (πολιτιστική/θρησκευτική, επιμορφωτική, εμπειρία αναψυχής), ανθρωπιστικό και μπορεί να έχει και εθελοντικό έργο, συνδυάζονταςτηνκριτική σκέψη και τον αναστοχασμό και εμπεριέχοντας πολιτιστικές/κοινωνικές/θρησκευτικές/περιβαλλοντικές και άλλες προκλήσειςέχοντας επίσης χαρακτήρα αειφορικό και κοινωνική και (εκ)παιδευτική αξία (διαδράση με την τοπική κοινωνία, ανθρώπους και φύση, ενημέρωση, καλλιέργεια σχέσεων και δεξιοτήτων, πνευματική ανανέωση).

Τέλος τονίστηκε ιδιαίτερα, απ’ όλους τους εισηγητές, ότι, όσο και αν η φιλοξενία είναι μεγάλη αρετή και ουσιώδες στοιχείο της χριστιανικήςταυτότητος, δεν πρέπει, υπό το πρόσχημα της ή μάλλοντου κέρδους, να οδηγηθούμε σε απνευμάτιστες υποδοχές και συμπεριφορές.

Η Εκκλησία τηρώντας την ευαγγελική προτροπή: «έρχου και ίδε» (Ιω. 1,46), δεν κρατεί τα Ιερά Μνημεία και Προσκυνήματά της διαθέσιμα μόνο για τους πιστούς της, αλλά ανοικτά και προσβάσιμα σε όλους, με απαράβατη όμως προϋπόθεσητην τήρηση από μέρους των επισκεπτών και προσκυνητών της κοσμιότητας και ευπρέπειας, καθώς και του σεβασμού προς την ιερότητά τους.

Θα μπορούσε λοιπόν και η Ηλεία μας με τις τόσες ομορφιές, τον Πολιτιστικό πλούτο της και τα Αρχαία, Βυζαντινά και Νεώτερα Θρησκευτικά Μνημεία της να ακολουθήσει το παράδειγμα της Πιερίας και να γίνει πόλος έλξης, ώστε πολλοί να θελήσουν να την επισκεφτούν και να την γνωρίσουν;

Κάτι τέτοιο δεν είναι ουτοπικό αλλά εφικτό, υπό την προϋπόθεση όμως, ότι όλοι μαζί οι τοπικοί φορείς (Εκκλησία, Περιφέρεια, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο, Έντυπος και Ηλεκτρονικός Τύπος, κάτοικοι κ.α ) θα συνεργαστούν αρμονικά και κυρίως με ειλικρίνεια έχοντας ως γνώμονα το κοινό καλό και την ανάπτυξη του τόπου μας.

Μπορούμε να διεκδικήσουμε ώστε το Γ΄ Πανελλήνιο Συνέδριο για θέματα Προσκυνηματικών Περιηγήσεων (Θρησκευτικού Τουρισμού)να γίνει στο Ν. Ηλείας. Από εμάς εξαρτάται!